Flettereglen

Albertslund_golfklub_stemninghul9
Albertslund_golfklub_paeskelilje

En nødvendighed på en 9 huls bane

Der skal flettes mellem starter ved hul 1 og 10, når man kommer rundt efter for 9.

Langt de fleste gange sker det helt smertefrit og i bedste golfånd…. og det er alle glade for.

Det sker dog også, at der går kludder eller uorden I flette systemet. Det er derfor på sin plads at forsøge at tydeliggøre flettereglen her:

Lad os lige slå fast, at en runde golf på Albertslund golfbane starter på hul 1.
Det er kun I turneringer eller I helt særlige tilfælde, at en runde kan starter på andre huller.

Ved hul 1 findes en boldrende, som skal bruges, når der er flere, der vil begynde en runde golf og der samles flere bolde ved hul 1.

Boldrenden bruges altså til at fastlægge rækkefølgen af de bolde, der skal gå ud fra hul 1.
Kommer der så en bold der skal ud på hul 10 – fletter man den bold ind, så en bold fra hul 10 går først – så fra hul 1 – så fra hul 10 – måske tidsbestilling – så hul 1 – så hul 10 osv.

Bolde med tidsbestilling fra Golfbox har fortrinsret 2 gange i timen = kl. .10 og .40
Dermed skal der gives plads til de gæster, der har bestilt tid til spil på disse tidspunkter.

Hvornår skal der flettes

Fletningen skal ske, når der kommer bolde fra hul 9 og skal videre ud på hul 10.

De har jo ikke en bold i boldrenden, men får pr. automatik en plads I rækken.

De får den plads, der findes lige bag ved den bold, som står på tee-stedet og skal slå ud på hul 1

Man kan altså ikke komme fra hul 9 og forlange at få plads før den bold, der står på tee-stedet og skal slå ud, ligesom man ikke kan henvise en bold fra hul 9 til en plads I køen 3 – 4 bolde bagude.

Tidsbestilling er det eneste der kan ændre forløbet, da de har fortrinsret kl 10 over hel og halv.

Hvordan skal der flettes

A1 – B1 – C1 er alle bolde der ønsker at starte fra hul 1.

A10 – B10 er så bolde der skal videre på runden på hul 10.

A1 har slået ud og er ved at pakke jern I bag´en for at gå til green på hul 1.

B1 rykker frem til teestedet

A10 kommer fra 9. green og skal altså ud på hul 10, men skal vente til B1 har slået ud.

Derefter vil det være C1 der slår ud og dernæst B10.

Husk, at det ikke hverken er velset eller I følge denne fletteregel muligt, at sende en enkelt spiller fra green på hul 9 til tee på hul 10, for at sikre en hurtigere afgang. Hele bolden skal selvfølgelig være tilstede og klar før en plads på teestedet hul 1/10 kan indtages.

Det er en ordensforskrift at man max må spille i 4 bolde på Albertslund Golfbane og spilletempoet plejer for det meste, at regulere sig I et passende tempo. Dog skal det understreges hvis der er mange på banen, at man samler sig i 4 bolde, det er både fornuftigt og kan være ganske underholdende, samt det giver et langt mere jævnt spilletempo og mulighed for at snakke lidt med andre.

om Albertslund Golfklub

• Golfklubben er medlemsejet og medlemsstyret

• Banen er en 9 hullers bane. Det behøver altså ikke tage 4 timer at spille en runde

• Drivingrange, puttingreen og indspilsområde er klar til at blive brugt

• Billig i forhold til andre klubber

• Her er et aktivt klubliv. Herunder Dame-, Herre- og 60er klubber. Ungdom, klubturneringer og regionsgolf.

• Det er nemt at komme til klubben – men svært at komme herfra

• Samarbejde med andre klubber, hvilket giver billig greenfee

• Banen er fantastisk velholdt. Vi er virkelig glade for vores greenkeepere

• Har du lært at spille golf her – kan du spille allevegne